25 april 2015

HIIT nr 2: interessante data

Vandaag Het Rondje:

Start bij VV Roden; mensinghebos door, aan achterkant linksaf, lusje, en terug naar VV Roden. Totaal 3.9 km, gelopen in tempo's van ca 1 minuut met 1 minuut pauze (in het midden 2x ca 40 seconden, om 'goed bij de hekjes uit te komen').

Totaaltijd: 13.20, dus ongeveer 62 seconden per 300 meter. Dit viel me mee, want het tempo voelde niet scherp. De coördinatie lijkt nog op marathonlopen, niet mooi technisch dus (lees 'het was harken'). Maar toch was het tempo wel okee.


Zoals te zien, komt de hartslag (rode lijn) niet boven de 150, wat opvallend is voor deze HIIT training. Bij deze trainingsvorm moet het eigenlijk mogelijk zijn met een hartslag van 158 te lopen, in elk geval mijn drempel van 153 te overschrijden).

Deze lage hartslag is op enkele manieren te interpreteren:
  • Ik kan 'parasympatisch overtraind' zijn, te zien aan hartslag die niet omhoog wil en ook zeer snel herstelt (zie herstelhartslag aan het eind, in 1 minuut 40 slagen lager AAN HET EIND VAN EEN HIIT TRAINING). Het zou kunnen. 
  • Ik kan krachttekort hebben cq niet goed kunnen coordineren waardoor ik mezelf niet kan pushen naar de max. Dit zou kunnen. In dat geval moet ik 'meer oefenen'.
Okee... stel het was 30 jaar geleden en ik had geen hartslagmeter. Dan had ik gezegd: ik kon wel tempo maken, maar als ik harder dan 18 km/u wilde, leek ik wel door mijn benen te zakken. Net alsof de bloeddruk wat wegviel. Kweenie. 

Enfin.

Ik vond het wel een erg prettige training, lekker Echt Hardlopen. Ik zie kansen om binnenkort hetzelfde rondje niet in 13.20, maar onder de 13 te lopen (met wedstrijdschoenen, ik liep nu op dikke trainingsschoenen).

POV

Geen opmerkingen: