12 april 2015

Perfect Day: zondag 11 april

Als atleet

Niet helemaal, uiteraard. Want zelf niet gelopen.
Maar aan de andere kant ook weer wel. Want ik laat me inspireren door diverse topprestaties vanuit mijn atletenteam! Hoe belangrijk het is om je echt te focusen, alles op tafel te gooien, en er dan met een goede tijd vandoor te gaan.

Ben van plan sterker dan ooit terug te komen. En dat klinkt wat raar, want nu ik hier zit te typen voelen mijn benen geweldig goed. Nouja, misschien kan ik snel weer lopen.

En maandag blijkt de teen goed te herstellen: ik kon zelfs vrijwel pijnloos (schaal 1 op 10 tegenover 6 op 10 zaterdag) lopen. Was de marathon maar 1 dag later geweest... zucht. 

Dinsdag alweer 2x1600-1x800 in 14.5 km/u, ging goed, geen last. 



Als trainer

Jahaa perfect uiteraard.
Enkele PR's en enkele tijden die al jaren niet gelopen zijn (wat knap is voor 40+ lopers). En een debuut.
Atleet 1 met een geslaagd trainingsplan met geen grote hoeveelheden kilometers, wel goed gemikte lange duurlopen en ook een aantal specifieke vetverbrandingstrainingen, pakte heel goed uit, zelfs beter dan ik had durven hopen. En uiteraard lag het maar deels aan het trainingsplan, de andere factor mentaliteit was beslissend.
Wat ook gold voor atleet 2 en 3 die ondanks een laatste maand van wat ziekte en niet heel hard getraind, gewoon op hun in januari/februari gelegde basis durfden vertrouwen en op PR cq snelle  koers wegging, en niet instortten.

Belangrijke lessen, nogmaals herbevestigd:
  • wilskracht en echt die marathon WILLEN lopen is erg belangrijk.
  • als eenmaal basis gelegd is en de duurtraining en specifieke marathontrainingen zitten erin, dan is dat niet zomaar opeens weg. 
  • specifieke vetverbrandingstrainingen voor de marathon, dit lijkt toch echt wel goed te werken. Al was het alleen maar om de factor 'vertrouwen' om met lege benen te kunnen lopen. Maar zeker en vast spelen de fysieke factoren, spierenzymen, gen expressie van bepaalde stofjes etc etc etc ook een belangrijke rol.

POV

Geen opmerkingen: