31 december 2015

Laatste trainingsupdate oude jaar, terugblik, vooruitblik

De trainingsupdate

Ja! Vandaag langste duurloop 21.1 kilometer in 1.52.30, gemiddelde hartslag 129, tempo 5.20. Is allemaal okee. Enkel voelde onderweg een paar maal 'vermoeid', ik moest dan even twee minuten stoppen en enkel losmaken. Doet geen pijn maar voelt nog steeds niet goed, dus.

Maar ondanks dat rare gevoel toch dus 21 kilometer gelopen. Ben benieuwd wanneer mijn enkel weer "normaal" gaat aanvoelen. Die dag, die je wist dat zou komen! De grafiek: hartslag zwabberde wat, weet niet precies waarom.

Ook woensdag getraind:

  • Sportschool wattage fietsen: 8 minuten 273 watt, is op 95% van max. En nog wat korte intensieve dingen zoals 4 minuten HF160, vrijwel max. 
  • 's avonds de traditionele Oliebollenloop: stukje lopen, iets drinken met alcohol, stukje lopen, gluhwein, stukje lopen, iets anders drinken, stukje lopen, iets drinken. 
De afgelopen 7 dagen totaal: 14 - 10 - 14 - 7 - 13 - 6 - 21 = 85 (VIJFENTACHTIG!!) kilometer gelopen. Fijn. 

De terugblik

Een interessant trainingsjaar. Eerst miste ik de Rotterdam marathon door een blessure vlak voor de start. Daarna een blokje training met wat HIIT trainingen waarin ik een trainings PR liep (13x300 in 58 sec met 1' pauze). 
Toen de zomer. Lekker fietsen, ging op een gegeven moment ook heel goed bergop met een of ander onbeduidend klimmetje een VOLLE MINUUT harder dan een jaar eerder (9 vs 10 minuten). Eenmaal weer thuis, heb ik wat lange ritten gemaakt om daarmee te proberen mijn 60 km tijdrit tijd te verbeteren, en JA dat lukte, 1.49.48 ofwel 32.7 km/uur

Toen op een of andere willekeurige zondagochtend had ik opeens een enkelblessure die nog steeds niet over is. In die periode heb ik natuurlijk gewoon doorgetraind. Ik kon mijn fiets wattage torenhoog opbouwen tot een PR van 400 watt 2.07 vol te houden. 

De vooruitblik

Ik blijk erg veel vermogen in mijn benen te hebben als ik gewoon vrijuit, voluit, kan fietsen zonder blessure-belemmeringen. Het 2.07 400 watt PR, doet zelfs vermoeden dat het met mijn training wel eens een onverwachte kant op zou kunnen gaan. Dit vermogen, daar kan ik denk ik 4.40 op de 1500 meter mee lopen!

En we zoeken de uitslagen NK 2015 masters op: 4.38. Hmm.... ik...kan....Nederlands...KAMPIOEN WORDEN!?!?!? 

Misschien is het goed mijn training als volgt te structureren:
  • uitbouw duurlopen in kader van Parijs
  • tegelijkertijd heel rustig opbouwen van snelheid, ik kan nu bijv 3x400 in 90 sec lopen ivm enkel, maar dat kan 3x400 in 80 worden, en daarna sneller. Dan op een bepaald moment 1000'je in 3.30, dan 3.20, dan nog sneller. 
  • vermogen uitbouwen door de VO2max fietstrainingen uit te bouwen: proberen 5x4 minuten op 300 watt te halen, bijvoorbeeld. En de 400 watt PR tijd uitbouwen.
En dan in april-mei eens kijken. Een voordeel van kortere afstanden is volgens mij dat het minder belastend is. Want 1500 meter voluit is toch wat anders dan 10000 meter voluit, voettechnisch gesproken.

Het kan allemaal natuurlijk niet, het is vast onmogelijk.

Maar .... gaap .... dat soort negatieve gedachten heeft niet echt vat op mij. Er zijn toch al miljoenen mensen die zichzelf blokkeren door dingen voor onmogelijk te houden, ook dingen die gewoon prima mogelijk zijn door slim aan te pakken. 


POV


ps. 1 januari rust; 2 januari 50' hometrainer en wat kracht. Op beide dagen enkel gevoelig vanwege het toch wel erg grote trainingsblok. De woensdag incl fietsen, en hardlopen en drie uur staan ofzo, gevolgd door donderdag 1.53 uur hardlopen, dat vond mijn enkel wel een beetje veel dus werd weer ietsje dik.
Op 3 januari was het weer okee. 14 km lopen en 50' hometrainer. Ik kan nog steeds geen oefeningen cq rare bewegingen met mijn enkel doen.


Op 4 januari: de klassieker: 5x4 minuten watt bike: ik kwam tot 78,77,79,73,76 kcal. Dit is viavia om te rekenen tot gemiddeld 295 watt, een 3-watt PR op deze training. Hartslagen waren lekker hoog:



Geen opmerkingen: