12 februari 2009

meer zoladz-gedoe

Gisteren wilde ik met de loopgroep eeen Zoladz-test doen. Maar helaas.
Om 18.00 regende/hagelde het, om 19.00 werd het opeens helder en voilá: heel Roden en heel Groningen was 1 grote ijsbaan. We konden zelfs bijna nergens lopen. Na veel zoeken vonden we nog een niet-glad stukje stoep waarop we dan maar ...tig keer heen en weer hebben gelopen, 12 minuten intervals.

Dan Zoladz: het nadeel van deze test is dat het lastig is hem correct uit te voeren. Je loopt om de 5 seconden op je hartslagmeter te turen, en je tempo aan te passen. Dit kan bijna niet wetenschappelijk verantwoord zijn!

Daarom heb ik zowel maandag als vandaag een testje op de hardloopband gedaan, een gewijzigde Zoladz-test eigenlijk. Noem hem maar ZoladzPOV(C).

Je loopt telkens 4 minuten op een bepaalde snelheid (achtereenvolgens bijv 11-12-13-14-15-16-17-18 km/u) met 1 minuut pauze (stilstaan). Je noteert telkens de gemiddelde hartslag in de laatste van de 4 minuten, proberen op 1 hartslag nauwkeurig te bepalen (dit kan het beste met een HFmeter met geheugen). Daarna alles in de spreadsheet en een wiskundige bewerking erop loslaten, om het 'aantal extra meters per 10 hartslagen' te laten zien, zodat de grafiek een Zoladz-grafiek wordt. Deze bewerking is natuurlijk geheim, er zal wel een patentje in zitten vermoed ik.


Hieronder mijn twee grafieken: maandag.

En vandaag.


Hieronder dan een 'perfecte' grafiek: die van Jacob Vos:



De interpretatie: als de lengte der staven lineair oploopt, is elk aerobe gebied relatief (tov elkaar) even goed ontwikkeld. Dit even goed ontwikkeld zijn is belangrijk, omdat een topprestatie bestaat uit componenten die in elk van deze gebieden voorkomen. Als één van deze gebieden 'laag' is, zoals in mijn 2 grafieken, dan is door te trainen in die gebieden extra winst te halen. Trainingen in deze gebieden (in mijn grafieken: rond hartslag 140-150) leveren veel rendement op terwijl trainingen in de al 'te' goed ontwikkelde gebieden eerder vermoeidheid opleveren.

Op basis van deze gegevens zou ik dus kunnen trainen:
- 8x1000 14.5 km/u
- duurloopjes 13 km/u
- geen harde tempo's
- niet teveel heel rustig trainen

oh ja, de blessure: vandaag op die loopband de laatste 3 tempo's waren 1000-1000-600 op 16/17/18 km.u. En na afloop voel ik NIETS van blessure oid. Mooi!!

Geen opmerkingen: