07 november 2010

NY: voorspelling

Gebrselassie zal helaas uitvallen, hij twitterde een halfuurvoordestart dat hij last had van knie. Ik voel met hem mee. Moedig dat hij toch start.

Ik denk dat Meb Keflezighi wint, want in NY winnen winnaars altijd vaker. Dit komt omdat ze eksakt weten hoe het moet, daar.

Dan is er nog Ritz. Hij zal 2.11 ofzo lopen, teleurstellend. Te hard getraind, teveel erin geinvesteerd waardoor hij teveel onder druk staat. Dingen gebeuren alleen in vrijheid zonder verkramping, en Ritz is verkrampt.... bij nader inzien, Gebrselassie zou ONDANKS zijn knie toch zelfs nog kunnen winen, hij oogt ontspannen.

James Kwambai zal het in de laatste meters afleggen tegen Meb. Hij wil erg graag winnen, James, maar zal kramp oid krijgen.

En dan is er nog M. Gomez dos Santos. Ik weet het niet. Hoe heeft hij ooit kunnen winnen daar?!?! Raar.

POV

ps.

Uiteindelijk won Gebre in een 2.08.15, een vette negative split. Zodanig vet zelfs dat ik denk dat Gebrselassie ook in topvorm hier niet aan zou zijn gekomen. Verder stelde Ritz teleur, hoewel... het was te verwachten dat hij dit zou lopen. Hij doet me denken aan de te serieuze atleet die zoooooooo graag heel hard wil lopen dat het hem ontgaat dat hij helemaal niet 'in vorm' is.

En ook: resultaten in de marathon zijn niet afdwingbaar. Hooguit kan je er alles aan doen om mogelijk te maken dat de perfecte prestatie zich voordoet. Je kan niet op wilskracht heel erg snel lopen (en teveel wilskracht is natuurlijk ook contraproductief), maar het kan je wel ten deel vallen. En dan ben je alleen maar heel erg verbaasd dat dat gebeurt.

Geen opmerkingen: