04 augustus 2012

marathontraining continued -

Ben toch maar alvast begonnen met marathontraining, ik zit nog wat te twijfelen, maar marathontraining blijkt ook uitermate geschikt te zijn voor 10 km / halve marathon dus is sowieso nooit weg.

Woensdag t/m vrijdag rustig aan en weinig,

Zaterdag een duurloop. Ik gebruik een variant die ik nog eigenlijk nergens echt ben tegengekomen, daarom doop ik hem 'duurloop POV'. Gaat als volgt: je loopt een enigszins vlot tempo, en elke 1 a 2 kilometer neem je een korte pauze, waarin je 200 meter doordribbelt en eventueel even klein losmaakoefening. Doel is om 'soepel vlot' te lopen, en door de pauzes houd je de concentratie hoog en verkramp je niet, ongemerkt, verder zit het enigszins in de richting van marathontempo.

Dus deze variant, dit werd totaal 22 km in 1.43, en nog 3 km rustig dribbel.

Zondag een fietstochtje 35 km T29 (wou langer maar het ging regenen). Nu even blog bijwerken, wijntje bij... misschien later op de avond nog 8 km lopen om de marathonaspiraties open te houden. Want, als ik marathon Amsterdam ga lopen, wil ik absoluut 100+ km/week halen, de komende 10 weken. Mocht dat onmogelijk blijken dan ga ik voor de Halve van Amsterdam, met als 'onmogelijk' doel om onder de 1.20 te lopen. Ik houd van onmogelijke doelen omdat dat soort doelen altijd perfecte breekijzers zijn om beter te worden. In elk geval bevalt het mij meer dan doelen als 'we zien wel hoe het gaat, misschien dat ik mijn dag wel heb en anders maar niet'.

Bij onmogelijke doelen moet je natuurlijk wel beseffen dat als het niet lukt, er dan helemaal niets verloren is. Het stellen van scherpe doelen is gewoon een soort truc om scherper te worden. "shoot for the stars and maybe you will hit the moon".


POV

ps.... het 'sportmoe' gevoel, het bombardement aan Olympisch Nieuws en geklets. Ik heb het afgeschud doordat ik opeens doorhad dat ik me er niet per se mee hoef bezig te houden. Het is vrij te kiezen waar ik me op kan focussen. Waarschijnlijk zijn Olympische Spelen een mooi excuus om geen andere dingen te hoeven doen... of..... nouja het is wel vakantie voor mij dus ik hoef Echt Helemaal Niets!!!!

Zal vanavond wel de finale van Bolt kijken natuurlijk.

Geen opmerkingen: