13 juni 2013

age grading calculaties,

Je kan tijden die je op verschillende leeftijden gelopen hebt, met elkaar vergelijken.

Zie deze age grading link, op basis van mijn klap tot klap loop 37.58 toen ik bijna 50 was, zit ik op 81.0% 'score'. De overige tijden die hierbij horen:
- halve marathon 1.22.39, dit zou ik kunnen lopen.

- marathon 2.52.11: de 2.58.47 van Rotterdam is gelijkwaardig aan een 2.55 met koud weer. Dan is er nog een gat van 3 minuten. Dit komt omdat ik relatief weinig getraind heb voor deze marathon: 97 km/week. Met ongeveer 120 km/week wordt dat gat gedicht en kan ik 2.52 lopen.

Op mijn 30e liep ik 15.51.7 op de 5k. Dit is volgens deze site mijn sterkste prestatie en komt overeen met een score van 81.5%. Mijn overige PR's zijn langzamer, hoewel mijn 1500meter van 4.15 in de buurt komt. Ook hier zijn halve en hele marathon wat langzamer dan in de tabel staat aangegeven. Ook hier: dit komt omdat ik toen 110 km/week liep, en voor een maximaal snelle marathon zijn meer kilometers nodig (ik noem dit nog maar even, om de mensen die met 70 km/week een snelle marathon proberen te lopen, te overtuigen dat voor een echt snelle marathon toch echt gewoon veel meer getraind moet worden).

Als ik mezelf dit jaar op 81.5% waardeer, moet ik 37.40 op de 10k lopen. Dit lijkt gebaseerd op de trainingen nu mogelijk... ik ben dus 'goed'. Ook de halvemarathontijd van 1.22.09 is realistisch. Maar de marathontijd van 2.51.07: hier moet ik dan toch echt richting 120 km/week voor gaan lopen. Wel. Als het dan moet dan moet het. Misschien ga ik dat doen.

Verder is er nog sprake van een 'projectje' van de LA Groep Groningen Atletiek, om op de halve marathon 1.20.00 te lopen. Dit houdt in: 83.7%, wat een onmogelijke sprong lijkt vanaf mijn huidige niveau... ik zal er 36.41 op de 10 voor moeten lopen, en ik weet dus wat me te doen staat.

Fijn... altijd weer verhelderend en confronterend, die statistieken!

POV

Geen opmerkingen: