27 augustus 2013

lichte blessure

Ha

Verschillende berichten vandaag:
- slapeloze nacht door hoofdpijn. Tja.... 1x per twee weken ongeveer, wordt geloof ik 'clusterhoofdpijn' genoemd, een soort migraine achtig iets. Nu is het bijna weg.

- IK BEN GEDIPLOMEERD PRAKTIJKBEGELEIDER. Ik kreeg mooi mailtje van atletiekunie dat ik 'een aanwinst' ben. Bijna meteen was hoofdpijn helemaal verdwenen. Fijn was ook dat ik goede feedback kreeg om welke redenen het goed was... ik schijn eigenwijs te zijn en 'erg kritisch', maar ook 'zeer deskundig'. Goed om te horen dat het eksplisiet opgeschreven wordt, want anders tast je een beetje in het duister of je wel of niet de goede richting op gaat en of je de plank niet misslaat.

- ik heb last van mijn rechterhamstring. Waarschijnlijk is de combi van de snelle 27 kilometer, de opgelopen trainingsomvang, en een snelle training en rare oefeningen vorige week, de oorzaak. Ook hebben hamstrings soms problemen als de quadriceps relatief te sterk zijn. En die zijn nu erg sterk, met al dat fietsen en bergwandelen. Het gaat al beter, ik voel bij 12 km/uur nauwelijks iets, MAAR: die 12 km/uur is te langzaam om mijn marathonconditie (richting 2.5x) verder op te bouwen.

Dus ik heb de beslissing genomen om de komende dagen de focus op fietsen te leggen en daar intensiteit in te leggen. Want met fietsen heb ik nul last van hamstring (de irritatie komt voornamelijk door de schokbelasting bij lopen). Hardlopen alleen heel rustig.

Overigens blijk ik de afgelopen 10 dagen toch nog 150 kilometer te hebben gelopen dus een 'looprust' periode is geen probleem, er zijn nog bijna 8 weken te gaan voor Amsterdam.

Ook nog wat gegoogled: mijn hamstring is in 'stadium 1' (lichte irritatie), en voorzichtig rekken + fietsen en onder de pijngrens lopen is aan te bevelen. Ook krachtoefeningen hamstring.

POV

ps... fietsen 50k T30.5

ps2... woensdag 12k, inclusief wat 'tempos' 12-13 km/uur. Het voelde als 'wandelen', zo gemakkelijk. Heb de indruk dat het ietsje beter gaat met de hamstring. Heb wat krachtoefeningen met fietsband gedaan en wat rekoefeningen. Ik geef het nog 3 dagen, als het dan nog niet over is overleg ik met de fysio.

Geen opmerkingen: