12 september 2014

Run van Winschoten: mooi testloopje 39.47


Na het mini rustblokje (donderdag rust, vrijdag 10k met 7x1 minuten T15 (wedstrijdvoorbereiding)) was vandaag dan de Run van Winschoten.

10 kilometer, mijn plan was om het als 'snelle tempoloop' te doen, dus niet als 'keiharde wedstrijd'. Want: vanaf morgen ga ik een groot duurblok proberen te lopen, en blessures of spierpijn kan ik dan niet gebruiken.

En dat lukte goed. Bij het inlopen kon ik gemakkelijk snelheid maken, en kwam in de 10 kilometer uit op 39.47. Kilometertijden van 3.48/52/55, daarna een serie van 4.00 a 4.05, laatste weer 3.53. Snelheid viel me mee omdat ik geen enkel lang tempo had gelopen de laatste 6 weken, en in totaal slecht 12km in 6 weken in deze zone (de 400jes) heb gelopen.

Het had denk ik een half minuutje sneller gekund, dan zou ik op 39.17 uitkomen, en met de minuut winschoten-bonus (warm weer en je loopt in winschoten nooit een echt scherpe tijd), kom ik toch mooi op 38.17 uit, gelijk aan mijn seizoen besttijd, en ook erg dicht bij mijn berekende absolute maximum (leeftijdsformules etc etc).

Conclusie lijkt dan ook te zijn: ik heb niet erg veel snelheidstraining nodig, ik kan het met allerlei varianten duurloop blokjes wel af. Tempo's van 12 a 14 km/uur zijn voldoende voor mij. Dit betekent weer dat de komende weken relaxed blijven. Ik hoef niet per se hard te gaan, kan blessures vermijden, en kan lekker ontspannen door het bos rennen en genieten van het perfecte weer....

Wel doe ik waarschijnlijk maandag een 30 km op zo'n 13 km/uur, 's avonds. In combinatie met vandaag en morgen vormt dat dan een 'kort intensief marathonblokje' ofwel een 'canova-blok'. Dit is een blok van 1 tot 3 dagen waarin dicht opelkaargepakt een paar trainingen rond marathontempo zijn geplaatst, met de bedoeling je lichaam specifiek zwaar te belasten. Na zo'n blok een dag of vier-vijf rustig trainen, en daarna is het lichaam volledig hersteld voor een volgend vergelijkbaar (maar iets zwaarder/groter) blok.

ohja het hart: dat blijkt bij zo'n 10k niet de beperkende factor. Benen zijn niet sterk genoeg om het hart schrik aan te jagen.

POV

ps. Zondagochtend 12km, avond 14 km. Was lastig omdat ik toch wel wat spierpijn bleek te hebben. Twijfel. Maar toch maar gegaan want morgen waarschijnlijk geen tijd. Daarna wel heel erg moe.



Geen opmerkingen: