28 september 2014

Tempotraining en koolhydraten

Zaterdag was vreemd.

's Ochtends bereidde ik me voor op een 7 (of misschien wel 14 of 21) km KiKa Run Tolbert. Maar omdat er iets tussenkwam kon ik niet om 14.00 in Tolbert zijn.

Daarom maar besloten: ik doe de klassieker: 8x1000 vlot/1000 rustig. De vlotte in 4.05, rustige in 4.40. Maar in het eerste 1000je deed mijn Garmin het niet goed. Tijd liep wel, maar signaal werd niet goed opgepikt. Daarom maar naar het 1000m punt gelopen en afgeklokt. Dit was het eerste 1000je in 3.56. Viel me mee, liep zomaar 10 sec sneller dan gedacht, benen lijken goed.

Toen op bekend parcours het tweede 1000je. Maar toen ik eenmaal een paarhonderd meter liep voelde het erg goed, ik verzuurde helemaal niet, en besloot gewoon maar een volle 3k door te trekken. Dit ging goed, en een beetje tot mijn verrassing in 11.54. Hartslag jumpte meteen naar 154, wat prima was, hoort bij deze snelheid.

Even dribbelen en het 3000je terug dan maar. Nu was ik goed warm en bleek bijna 16 km/uur te lopen. Hartslag liep op naar 159, en 11.24 was de tijd. Ik bleek dus na twee rustige omvangsweken, gewoon hele goede benen te hebben!

Daarna verder, met een 500je / 1.58, 1000 in 3.48 en nog 2x1350 (roderesch parcours) in 5.18 / 5.06. Erg prettig. Ik kon een mooi effectief snel pasje doen, en benen voelden solide en sterk. FIJN!!!

In totaal 11.2 km in 43.15, is ongeveer 3.51 per km. Hartslag gemiddeld 154 ongeveer.


Een erg goed trainingsdagje, IK KAN HET DUS NOG! Wel wat gevoelige (prikkelende) knieen; de dag daarna (zondag) nog 24km heel rustig gelopen en hopelijk niets overbelast. Over die knieen: ik googlede hierop en kwam toen op MIJN EIGEN BLOG uit, voorjaar 2013. Toen had ik het ook, toen liep ik ook (rustig) door, toen ging het goed.


De reden van het goede trainingsdagje heeft te maken met een paar voedingstrucs waarin ik me de afgelopen week verdiept heb. Later komt hier een aparte blog over, heel kort komt het neer op:

  • Regelmatig een aantal dagen achter elkaar vrij weinig koolhydraten eten (35-50-15% koolhydraat / eiwit / vet); hierdoor gaat vetverbranding omhoog, maar lukken echt harde tempo's niet zo goed. Te eten: roomboter, eieren, vlees....
  • Af en toe een a twee dagen wel veel koolhydraten eten (70-15-15%). Dit resulteert direct in goede benen waarmee harde trainingen te doen zijn.


Later meer hierover

POV



Geen opmerkingen: