11 september 2014

Hartproblemen: Aflevering 3

... dus dinsdag kreeg ik een oproep in de bus voor een MRI scan van het hart, met als omschrijving:
'cardiac cardiomyopathie/ infarct'

Tja.

Zoals geschreven, ik weet niet waarom de cardioloog verder wil zoeken na de vorige week uitgevoerde hart echo waarop niets bijzonders te zien was. Het beeld is overduidelijk:
  • Enkele ECG t-waves inverted (hieronder later meer hierover), volgens de assistente vorige week is dit te wijten aan de dikte van de hartspier. Dus verklaard.
  • 12 millimeter dikke hartspierwand linkerventrikel. Dat komt uiteraard door het vele sporten / HIIT trainingen. Geen probleem, is fysiologische aanpassing.
  • Geen verdere klachten. Ik voel mijn hart wel kloppen (krachtig, langzaam), maar neem aan dat meer atleten dat hebben. Geen kortademigheid etc etc. 
  • Volgens mij V02max test (62) is mijn hart zelfs in zeer goede conditie: het zou bij enig gebrek, nooit zo hard kunnen pompen. 
Dus niets aan de hand.

Maar dan, waarom dan dat verdere MRI onderzoek? Was er toch iets te zien op de echo van vorige week, dat ik nog niet weet? Was er in de ECG iets te zien? 


Ik heb daarom vandaag gebeld met de afdeling cardiologie van het Groningse ziekenhuis. Kostte me toch wel 10 minuten om bovenstaande uit te leggen, aan de telefoniste/assistente. Desgevraagd zei ze dat er verder niets engs op de echo te zien is, maar 'tja wel een dikke hartwand'.  

Ze wist niet goed wat ze met mijn argumenten moest en meldde dat ze ruggespraak moest houden. Ze kwam terug met het verhaal dat ze toevallig de behandelend cardioloog had gesproken, en deze had tegen haar gezegd dat hij wel bekend was met het verschijnsel 'sporthart', maar dat hij niets mocht uitsluiten: ik zou bij deze hartdikte 80% kans hebben dat er niets aan de hand was, en 20% kans op een of andere hartziekte. Hij adviseerde dus toch dringend de MRI te laten doen. 

Maar: hij heeft op dit moment voldoende materiaal om een beoordeling te geven. Echo die verdikte spier aanduidt en ook (men zei dat echo goed was) een normaal vergrote kamer / geen foute hartkleppen; sportgeschiedenis die dit alles verklaart, met zeer hoge VO2max; ook dikte van tussenwand en uitpomp fractie is op echo te zien. Geen 'klachten' zoals benauwdheid etc. Kortom: hij heeft alle informatie om een oordeel te geven.

Dus waarom toch verder zoeken?

De cardioloog heeft mij niet overtuigd.



Dus tja wat nu. Als ik het onderzoek wel laat doen bestaat het risico dat er nog meer onderzoeken volgen ('want laten we het zekere voor het onzekere nemen'), en misschien de 3-maands trainingspauze die ik niet ga doen. Uitsluitend een dikke hartwand is geen reden voor een MRI. Reden om het wel te doen zou zijn, het krijgen van mooie videos en plaatjes en het zwijgen opleggen aan artsen. Reden om het niet te doen zijn: ik word er onrustig van, het kost tijd, het kost geld (mijn eigen risico).


Okee: even een differentiaaldiagnose (zie dit documentje)


Ofwel: ik val al buiten de grey zone, ik voldoe niet, herhaal: NIET, aan de criteria. De laatste bullet over Max VO2: zie hiervoor ook dit document waarin staat:

A pVO2 >50 ml/kg/min or >20% above the predicted maximum VO2 differentiated athlete’s heart from HCM. CONCLUSIONS: Metabolic exercise testing facilitates the differentiation between physiologic LVH and HCM in individuals in the “gray zone.”

Vrij vertaald: ik heb geen HCM.

Tweede checklist, zie plaatje in dit document:



Het lijstje langsgaand: GEEN symptomen, GEEN familie historie, GEEN demographics, geen dikte groter dan 16 mm, geen informatie over andere fouten van de echo (men zei dat het er goed uit zag), geen VO2max onder de 50 (want 62).

Wel: t-wave inversions (in mijn geval klein, niet 'deep', en niet wijzend op grote problemen), waarvan de assistente al zei dat ze gerelateerd waren aan de dikke hartwand.

Zowel in deze lijst als de vorige val ik nog niet eens in het grijze gebied omdat 12 kleiner is dan 13.



Goed... misschien dat de cardioloog liever wil spelen met zijn MRI dan even goed onderzoek doen? Of ben ik nu te cynisch.



Zie ook een onderzoek wat ik uiteindelijk vond: HIER (hele artikel is gratis te downloaden), onderzoek onder 3500 atleten waarvan er 50 een wand GROTER dan 12 mm hadden, 20 van dezen ook negatieve t waves, en 0 (NUL) cardiomyopathie hadden. 


POV

ps... weet nog niet of ik de scan laat doen. Even eigen risico checken. En er komen misschien andere leuke wetenswaardigheden uit. Bovendien is de MRI natuurlijk een ervaring die je eens in je leven moet hebben gedaan... of? 

Geen opmerkingen: