22 januari 2007

Het werkt!

Hoi,

Vandaag: 1600 meter met telkens 30 seconden hard en 40 seconden 'op de plaats rust'. Totale looptijd over 1600 meter was 4.29.2, dit is vrijwel een PR! Training is te vergelijken met 8x200 in 34 met 45 seconden pauze.

Conclusie: na 7 weken 'duurtraining' en extra kilometers en GEEN verzuringstrainingen, kan ik beter een verzuringstraining aan dan in het hele jaar daarvoor (terwijl ik toen wekelijks dergelijke trainingen deed).

Interessant die experimenten op jezelf...

Maandagavond nog even 8 km gelopen T13.5
Dinsdag overdag: 12x500 vrij gemakkelijk (HF140-144), in 1.54 per 500, pauze ongeveer 40 seconden. Dit in het kader van kwalitatief goede aerobe belasting.

Waarschijnlijk zal ik de komende 3 weken geen 'verzurende' trainingen meer doen. Het vermogen is prima op peil door alleen duur- en wat krachttraining, ik ga mee in Loopgek's gedachten en we zullen zien wat de wedstrijd brengt!

Pov

5 opmerkingen:

Anoniem zei

(sceptische modus aan)
Ik loop alleen maar PR's in wedstrijden, of iets werkt in een training boeit me minder ...

Ik ga ver in je theorie (en in de praktijk van JOUW lichaam) mee. Alleen zou ik het wegblijven van de verzuring nu niet gaan oproepen in de training, om vervolgens in de wedstrijd toch weer te vroeg verzuren. Stel dat je met trainingen zoals van de laatste tijd uitgerust in een wedstrijd verschijnt, zou je dan niet een superwedstrijd lopen omdat je dan dezelfde frisheid en macht zou hebben als je vandaag had? Waarom niet schoon aan een wedstrijd beginnen? Waarom wil je nu toch weer in 5 trainingen het lichaam gaan leren vroegtijdig met verzuren te beginnen?

Okee ik ben erg anti-melkzuur, ik weet het. Maar als je nog eens een experiment doet, doe het dan eens zonder die verzuringstrainingen er achteraan. Bij mij deed het wonderen! Ik verzuur bijna nooit in wedstrijden en loop vaak een goede tweede wedstrijdhelft, ik voel macht! Melkzuur kan ik beter preventief trainen (voorkomen dat je vroeg verzuurd) dan reactief (vroeg verzuren maar hier gewend aan zijn).
Maar ik weet dat elk lichaam anders is en anders reageert.
(sceptische modus uit)

Ik ben benieuwd naar je wedstrijdresultaat binnenkort!

paul oude vrielink zei

(analytische modus aan)

Vorig jaar verzuurde ik vroegtijdig op langere afstanden omdat de aerobe component te zwak ontwikkeld was (waardoor de 'weg naar rechts' in het plaatje genomen werd). Met de verzuring op zich was niets mis (goede 2000 meter). Nu zou ik, ook al zou ik 5 knaltrainingen doen, minder verzuren want aerobe component hoger. En dat blijkt uit het 'experiment'! (daarom deed ik het ook, kijken hoe dat uitpakte).

Na een paar harde training zou ik werkelijk uitstekend een 1000-1500 meter kunnen lopen.

Maar, nu, nu dit testje gedaan hebbend, en het blijkt dat ik helemaal niets heb ingeleverd aan 'verzurend vermogen', kan ik het beste jouw advies volgen en rustige trainingen blijven doen, zeker met een 15km te lopen.

Eigenlijk is mijn training nu weer terug richting wat ik in '99 deed. Veel kwalitatief aeroob werk (ik doe bijna geen 'rustige duurlopen', het gaat altijd 14-15-16 km/u), en wat krachttraining. En het werkt nog steeds.

En we zullen zien wat er op die 15 uitkomt.
(analytische modus uit)
Loop je al weer een beetje?
groet
Paul

Anoniem zei

Eens! Alles draait om kwalitatieve aerobe trainingen.
Vlotte duurlopen, maar ook de souplesse methode, zijn daar een prima middel voor. Scheuren op korte afstandjes mag dus best als je maar veel langere rust neemt.

Ik heb gisteren het inlopen op de club voor het eerst meegedaan. En zelfs dat kon ik niet bijhouden :-(
Er is een begin, maar nog een lange weg te gaan.

paul oude vrielink zei

Klopt,
alleen, vorig jaar liep ik 45 km/week en dat is (voor mij) hoe dan ook, te weinig om echt goed op een 10 kilometer te lopen (ik denk aan 35.30), en dan verleg je je doelen naar het kortere.

Bij kwalitatief aeroob EN 70 km/week denk ik dat dat wel haalbaar is...

Ik zag je log, balen, maar okee, je bent tenminste weer op de been. Berlijn 2008? Dan doe ik misschien wel mee.

Anoniem zei

Ook weer met je eens. Maar volgens mij is de trainingsfrequentie nog belangrijker dan het aantal km-ers. Zes dagen per week trainen, en dan kunnen het best korte trainingen zijn. Maar 45 km is dan zeker aan de krappe kant.

Berlijn 2008 zou best kunnen, maar ik loop eerst dit jaar. En in 2008 mag ik ook voor de derde keer de Slachtemarathon lopen.