02 maart 2018

De belangrijke trainingen... en 31x pushups

Ik kon 27x 31 x pushups doen.
Ik heb er verder geen kl... aan, je gaat er geen centimeter harder van lopen, maar het voelt "sterk".

De belangrijke marathontrainingen: zo'n 6 weken voor de marathon moeten de trainingen zwaar zijn en behoorlijk veel lijken op de marathon. Immers: je lichaam, benen, hart, moet gewend zijn aan de belasting. Het probleem van dat soort trainingen kan zijn dat ze te zwaar zijn. De belasting is dan lang, marathon achtig, maar het herstel kan zodanig lang duren dat het nadeel groter is dan het voordeel.

Voorbeelden van trainingen en voor- en nadelen:

De langste duurloop: voordeel is dat de prikkel sterk is: benen worden sterker, pezen ook etc. Nadeel is dat je er twee weken lang moe van kan zijn. Nadeel treedt voornamelijk op als je niet gewend bent aan deze trainingsvorm..... Huh... maar maar.... hoe raak je dan gewend? Het lijkt op het jezelf aan je schoenveters uit een moeras trekken. Om de training aan te kunnen moet je eerst de training gedaan hebben?!?!?

Nee... je moet een OPSTAPJE gedaan hebben: een semi lange duurloop, die niet te licht en niet te zwaar is. Een reeksje. Bijvoorbeeld 18-22-26 en dan de 32.

Verder is belangrijk dat de lange loop in behoorlijk uitgeruste toestand plaatsvindt, zodat je niet diep in reserves hoeft te tasten.

De blokkentraining: bijv 7-6-5-4 kilometer op marathontempo met eromheen wat rustiger kilometers. Als je deze out of the blue doet heb je een week spierpijn, maar als goed voorbereid, dan zijn het fantastiese trainingen.



Mijn plan

Ik ga zaterdag een soort blokken-lange-duurloop doen, een combi. Waarschijnlijk op loopband, en het wordt ongeveer:

  • 18 kilometer vrij rustig T12.5-13 (loopband is iets gemakkelijker), HF circa 132.
  • Schoenenwissel
  • 8 + 6 km vlot en vlotter, bijv 8 km T14, en als dat goed gaat nog 6 km T14.5
Afhankelijk van hoe het gaat kan ik allerlei conclusies trekken:
  • 18km T13 en 8 T14 en 6 T15 met gemak: marathon in 2.59.59 is in zicht. Onwaarschijnlijk
  • 18km beetje moeizaam T12.5, 8 T14, 6 T13 wegens leeg zijn: dit is waarschijnlijker. Marathon ca 3.06 is in zicht maar dan moet er nog wel wat gebeuren
Dus ja dit is het plan. Tot nu toe gaat het allemaal prima, ik kan eigenlijk voor het eerst sinds vrij lange tijd weer gemakkelijk 15 km/uur lopen loopband. De 8x1000 T16 is denk ik ook weer mogelijk hoewel nergens voor nodig dus ik doe hem niet.

De uitvoering: 

  • 1 km rustig, 6 T12.4, 4 T12.6, gemakkelijk. HF126
  • 7 km T13, HF130-132
  • Schoenenwissel
  • 6 km T14.2, HF142-145
  • 4 km T14.6, HF145-149
  • 2 km T14.4, 2 km T15 (HF tot 154)
  • 1 km rustig, 2 km T14.2 (HF144)
Totaal 35 km in 2.36.07 netto tijd.

De conclusies: benen waren op het eind nog vrijwel fris / niet leeg. Ik had door kunnen gaan voor marathon in ca 3.08 op de loopband, maar leek me verstandiger van niet (en de sportschool ging sluiten). Ik denk dat ik nu in 3.06 vorm ben.... Nu eerst wat rustige trainingen doen, rustige lange duurloop nog ergens, en dan rond 17 maart een 26km op T14 proberen te lopen. 

Deze loop was ook een beetje een mentaal ding: er tegenop zien om 32 km te moeten lopen, die eerste kilometers zijn wat lastig. Ook het zogenaamd geestdodende karakter van een loopband (wat onzin is maargoed...). 



POV



Geen opmerkingen: