12 februari 2007

Analyse en vooruitblik en eigen schema

Dag beste lopers,

Analyse van de laatse 8 trainingsweken wees uit dat ik 23% van mijn kilometers rond/net onder de drempel liep, en slechts 4% echt ruim boven de drempel.

Gevoelsmatig heb ik nu een brede basis met 8 weken van 70 kilometer, maar de specifieke conditie voor een goede halve marathon ontbreekt (denk ik).

Daarom: de komende 4 weken ga ik die verhoudingen dan ook veranderen: 40% van de kilometers rond/net onder de drempel, en 6 a 8% ruim boven de drempel, in de vorm van 200jes-300jes. Dit laatste is om de 'type-2-vezels' in mijn benen, die nodig zijn om 'door te rammen', een extra impuls te geven. En dit lukt alleen, zie ook dit artikel , ALLEEN MAAR met dit soort vlotte trainingen.

Kortom: ik ga iets intensiever trainen. Vooral het aantal kilometer in het 16-17 km/uur gebied ga ik opvoeren. Dat was grofweg 5 km/week, dat wordt 15-20 km/week. We zullen die vorm er eens even in trainen!


Vandaag: 10x400 in 1.29 (zeer soepel), en 2x1000 in 3.47/3.37 (soepel). Pauzes kort, zo'n 20 seconden overal.


POV

1 opmerking:

Anoniem zei

Veel succes met de intensievere trainingen!