19 april 2010

Aftermarathon

Hier een goed artikel over herstel na marathon. Luisteren naar lichaam; herstel is zeer individueel en afhankelijk van het type marathon.

Ooit heb ik eens 2 weken 'spierpijn' gehad. Is wel.... 26 jaar geleden (Amsterdam '84, voorjaar, Nijboer won volgens mij). En de dag na de marathon moest ik hoogspringen, dat hielp ook niet echt.

Nu, vanavond, 10x1 minuut gelopen in zo'n 16.5-17 km/uur, met ruim pauze, op reserve.

Nog wat analyse: ik liep 2.58, dit is leeftijdsgecorrigerd 2.46 (als ik nog slechts 33 was geweest had ik dat gelopen). Ik heb gemiddeld 89 km/week getraind. Dit betekent theoretisch dat er nog wat rek in de prestatie zit door zo'n 20 km/week extra te trainen (want vroeger liep ik op 115 km/week het best). Misschien dat ik eind juni een soort ideale beginsituatie heb: relatief uitgerust en met veel snelheid in benen, en al gewend aan veel trainen etc etc... misschien ook dat ik overtraind raak en tegen die tijd als een trage geblesseerde slak over de baan kruip.




POV

Geen opmerkingen: