26 april 2010

hersteld

De eerste aftermarathon loopband test:



Vandaag de test tot en met 4 minuten / 19.2 km/uur uitgelopen, het voelde allemaal goed (de 20 km/u had er denk ik nog wel bij gekund), ik voel me vooral goed, uitgerust, blessurevrij. Dus komende vrijdag, Norg 10 kilometer, ga ik gewoon proberen in de 37 minuten te lopen, zal al moeilijk genoeg zijn. Het zou ook een 45+ PR zijn.

Eigenlijk heb ik het gevoel van 'alles onder controle' (qua training dan;-), eventuele blessures zie ik op tijd aankomen, ik kan hard genoeg trainen om progressie te boeken (hoewel het wachten is op de 'goede wedstrijden'), en de training begint weer spannend te worden. Ik begin weer gevoel voor de materie te krijgen.

Ik denk dat het niet mogelijk is om op een definitief soort trainingsinzicht uit te komen en dan acherover te leunen. Het inzicht zal dan snel oplossen in de lucht en je zit met lege handen. Er zijn altijd veranderende omstandigheden en je verandert naarmate je ouder wordt lichamelijk ook voortdurend. Persoonlijke omstandigheden veranderen continu. Panta Rei. Waar ik vroeger veel opportunistischer kon trainen moet ik nu veel voorzichtiger zijn,... Zoals aan een goede pokerspeler gevraagd werd naar zijn strategie: "onmogelijk te zeggen, omstandigheden, gedrag van andere spelers, alles verandert voortdurend. Het enige belangrijke is totaal alert te zijn".

Dit gezegd hebbend is het natuurlijk altijd mogelijk een schema te produceren dat toegesneden is op iemand's omstandigheden. Maar daarna... hoe hard precies trainen, wel of niet rustig aan doen ivm andere omstandigheden... Kijk naar bijvoorbeeld de marathon van Londen, een paar echt goede tijden, maar ook wereldtoppers die instorten of verkeerd getimed hebben (Tadesse, Wanjiru), en die hebben toch een groot begeleidingsteam neem ik aan.

Om in mijn eigen trainingssituatie te spreken: 2.58 in berlijn is mogelijk, maar ik wil natuurlijk 2.49 lopen.

POV

Geen opmerkingen: