07 november 2011

theorieen, theorieen

Vandaag 4 km loopband (ca 14-15 km/u) en 46 km hometrain (aeroob equivalent 13 km) zodat ik een mooie 17 km in mijn spreadsheet kan bijschijven. Ik zeg 'kan' want ik doe het niet. Expres niet, want het niet meer opschrijven van mijn trainingen is onderdeel van mijn theorie 'terug naar 20 jaar geleden'. Toen onthield ik mijn trainingen gewoon 3 maanden lang. Nu trouwens niet hoor dus dat wordt nog lastig.


Tijdens het fietsen even met medewerker S. gepraat,

Hij gooide me een theorietje toe "ammoniaklucht tijdens sporten betekent dat je je spieren verbrandt!". Dit kon ik mooi ontkrachten. De ammoniaklucht komt doordat je aminozuren verbrandt, deze komen uit de voeding. Je hebt dan iets teveel eiwitrijk en wat te weinig koolhydraten gegeten, waardoor er o.a. in je lever een overschot aan eiwitten aanwezig is. Dit wordt wanneer er koolhydraten nodig zijn, onhandig verbrand tot ammoniak en wordt in de nieren tot ureum omgezet en afgevoerd. Of als de nieren niet snel genoeg zijn (ook als je te weinig drinkt) wordt de ammoniak direkt in zweet afgescheiden.

Een gegarandeerd recept om een enorme ammoniaklucht te genereren: 3 uur voor de training een halve liter kwark opeten, zonder koolhydraten, en niets drinken. Dan na drie uur, 5x1000 vlot lopen en voila.... Dus: gewoon drinken en wat koolhydraat eten, niets aan de hand.

En het "je verbrandt je spieren", gaat tijdens normale training niet op. Als je uitgeput raakt worden er wat meer vetten verbrand en gaat de verbranding over het algemeen langzamer. Je zal eerder door je knieen zakken dan dat er spiereiwitten verbrand worden, a) omdat er geen manier is om direct die spiereiwitten af te breken en er mooie energie van te maken. Er is ook een b), maar google zelf maar. En c) een dergelijk gevaar is er uitsluitend bij extreem gemotiveerde atleten. En dan nog, het zal ze niet lukken die spiereiwitten te verbranden. Verder heb ik eigenlijk nog nooit een dergelijk soort gemotiveerde atleet meegemaakt.

Toen hoorde ik "topsport is ongezond". Het is een theorie maar wel een enorm brede. Eigenlijk valt de theorie op een merkwaardige manier onder dezelfde categorie als "ammoniaklucht betekent dat je je eigen spieren opbrandt".

Dit is zo, omdat De Mensch (in hoge en brede zin) geen dingen doet die zichzelf te gronde richten. De meeste topsporters zien er erg gezond uit, zeker in vergelijking met 'gewone mensen'. Ik heb net zelf nog even een paar schaatssters gegoogled, geen tekenen van uitputting gezien. De meeste sporters maken er een sport van om 'zichzelf op te bouwen' zodat ze erg sterk en fit zijn en zelfs na een marathon nog gewoon aanspreekbaar zijn. Topsport zit in de hoek van opbouw en niet van afbraak. Zet 100 topsporters naast 100 gewone mensen en doe de vergelijking.

Sommige topsport is ongezond: voetbal incl doodschoppen, dode wielrenners door epo, kanker door anabolica. En er zijn natuurlijk mensen die het bijna lukt zichzelf te gronde te richten (maar als ze even niet opletten slaat het natuurlijke herstel toe).

POV

Geen opmerkingen: