29 december 2012

Ik heb opeens heel erg veel bier in huis

Want op een of andere manier is vandaag alles samengevallen, onverwacht.

De halve marathon Blijham verliep veel beter dan ik had verwacht, afgaande op het gevoel dat ik er van tevoren over had. Mijn laatste training, gisteren, met 6x1 minuut op blijham-tempo, ik kwam nauwelijks boven de 15 km/uur uit op die minuutjes en dit voelde al moeilijk, hierna stelde ik mijn verwachtingen bij tot 'we zien wel, dat bier ben ik kwijt'.

Maar het ging goed.
Een kilometer voor kilometer verslag:
- 3.49 goed aangegeven zoals alle kilometers in deze halve marathon. Nergens meer dan 10 meter verschil gezien, erg goed. Voor de start voelde ik 'niets', geen sterk gevoel in benen, de steigerungen gingen slap, zonder snelheid, dus ik dacht... niets forceren... Na 1k was er nog geen echte groep
- 3.57 de tegenwind begint.
- 3.55
- 3.58, groepje van 10, met pi op kop. Het tempo was redelijk, met uitzicht op een aardige tijd, maar het lopen kostte me relatief weinig moeite, ik kon gemakkelijk mee, maar in het kader van 'de strijd met pi' besloot ik geen gekke dingen te doen en mijn krachten te sparen
- 3.56
- 3.59
- 4.06 veel wind, deze drie kilometers gingen vrij rustig omdat niemand echt op kop wilde. Energie sparen. Het feit dat niemand echt hard eraan trok, hierdoor zag ik mijn kansen toenemen. Kennelijk is niemand sterk genoeg om een gat te slaan. Aan de andere kant, ik wist niet wie nog troefkaarten achter de hand had.
- 4.04
- 4.02 smalle paden/zijwind, ik liep regelmatig op de kant, PI meestal vlak achter mij aan, geen tekenen van verzwakking daar. Jacob vdM trok het tempo...
- 3.54 zijwind, het tempo ging gevoelsmatig aardig omhoog, en hoewel al flink lopen hijgen voelden de benen nog goed en krachtig aan.

(10k 39.40)

- 3.54 Hier wisselde Jacob en ik de kop af, PI keurig daarachter, geen signalen, niemand liet zich in kaarten kijken. Ik versnelde een paarhonderd meter iets, en voelde toen opeens mijn eigen benen. Niet meer doen.. wachten, wachten
- 3.55
- 3.50, op een licht heuvelaf stukje versnelde ik weer, iedereen pareerde, hoewel het leek alsof er aan de achterkant lopers verdwenen. Het aantal hoorbare voetstappen verminderde.
- 3.56
- 3.54,
- 3.53, door tunnel en omhoog en langs het kanaal. Hier was wat zijwind. Maar het liep nog altijd goed en gemakkelijk. Waar ik op dit punt in amsterdam al volledig gesloopt was, voelde ik me nu sterk. Wachten op een goed moment om aan te vallen.
- 3.56
- 3.50, kilometer 18, ik zat in een flow momentje en gaf wat gas bij... enigszins tot verrassing hoorde ik PI wat afzakken. Ik drukte wat door en was opeens los! Maar PI gaf zich niet gewonnen. Hij naderde weer en zat er weer bij.... ik had dit verwacht en versnelde weer, nu voorgoed los.
- 3.52, Jacob kwam langszij en ik pikte aan, voelde me opeens slecht. Maar dit ging ik niet meer weggeven, doorharken, op techniek blijven letten, kaats....
- 3.54,
- 4.05, de laatste 1.097 km, ik kon nog wat aanzetten en zo het krat binnenslepen.

Uiteindelijk liep ik, na op 18km dus met een splijtende demarrage PI te hebben afgeschud, 1.22.41, een seconde boven mijn tijd van Amsterdam, maar met veel betere benen/beter gevoel. Als we die drie langzame kilometers niet hadden zou ik zelfs de 1.22.15 van 3 jaar geleden benaderd hebben.


De Analyse:
- De vier weken van bijna 90 kilometer, en de twee lange vlotte duurlopen (24 en 28k a 13+ km/uur) blijken goed te hebben uitgepakt.
- Ik was voor de wedstrijd volkomen uitgerust omdat ik nergens in de laatste weken in mijn reserves heb getast. Alle trainingen gingen (mede doordat ik me af en toe niet goed voelde, wat misschien een blessing in disguise is geweest) behoudend, bijvoorbeeld de 5x2000 die ik moest afbreken wegens moe/duizelig.
- Ook de bewust overgeslagen wedstrijd in Peize. Vroeger, voor marathons, wist ik dat ik geen wedstrijden langer dan 10k moest lopen binnen 3 weken voor de marathon, omdat dat op een of andere manier teveel (mentale?) energie kostte.
- Het bietensap pakt toch weer goed uit. Dit houden we erin.

De Vooruitblik:
- Het goede gevoel in de benen (de eerste kilometers voelden als 'marathontempo') geeft aan dat de training aanslaat. Daarom de komende maand gewoon eenzelfde blok. Hierin als duurlopen een 32 km op tegen de 13 km/uur, en, denk ik, een 26 km met 3x5k in 20.30 of 21.00.
- Dan ergens begin februari een testloop of wedstrijd, daarna blok drie richting (mogelijk) city pier city loop om daar dan in de 1.21 te duiken. In dit blok ook de langste duurloop 38 km in 13 km/uur, en een 30 met wat vlotte kilometers.
- In het laatste blok eind maart, 3 weken, met daarin mogelijk de 6-5-4-3-2 kilometer intervaltraining. Dit hangt allemaal af van hoe de eventuele halve marathon valt.

Totzover...

POV

Geen opmerkingen: