04 februari 2013

Wedstrijdvoorbereiding

Zondag 10 mijl Wildervank (of daar ergens in die buurt, ik zoek het zaterdag wel op).

Wat is de beste wedstrijdvoorbereiding? Hoe zo'n wedstrijd benaderen.

Het eerste: weten wat je wilt. Voluit gaan of vooral vlak lopen? Of een echte trainingswedstrijd op minder dan 100%? Dit is al meteen het eerste lastige puntje. Ik wil in principe voluit gaan. Dat betekent dat het moeilijk gaat worden en pijn gaat doen. Goed om me dat alvast te realiseren. Er is een escape: ik loop ook op plaats. Als ik eerste 50+er ben en ik lig een kilometer voor, dan hoef ik niet te hard meer.

Het tweede: weten wat je kan. Is alles heel, niet geblesseerd, ging de laatste snelle training goed? Deze is morgen dus nog even afwachten. Maar: alles is heel, er zjin geen belemmeringen.

Het derde: omstandigheden. Het weer: mogelijk wat sneeuw/regen. Dit betekent dat het misschien glad is. Mogelijk wordt het dan een taktische race.

Vier: voorbereidingen. Even naar dat ene kleine winkeltje voor 2 flessen bietensap.

Vijf: mentaal benaderen: het is geen 'belangrijke wedstrijd'. Ik hoef me niet 3 dagen druk te maken om alle details, het is niet erg als het niet helemaal goed gaat, zelfs als het niet goed gaat kan je altijd allerlei conclusies trekken. Ik hoef er dus geen 'mentale energie' aan te besteden.

Eerder is volgens mij het omgekeerde het geval, elke energie die je tevoren erin steekt, in erover nadenken etc, gaat ten koste van de prestatie. De wedstrijd zelf heeft alle energie nodig die er is, en elk 'druk maken' zuigt hier energie van af. Dit is ook vaak mooi te zien bij lopers die hun eerste marathon lopen: al twee nachten slecht geslapen, dagen piekerend over hoe moeilijk het gaat worden, zijn ze eigenlijk al uitgeput als ze aan de start staan. Maar de tiende marathon: gewoon goed slapen, alle dingetje doen die nodig zijn en geen millimeter extra. Als een perfect gespannen veer aan de start stan en alles in die 2 a 5 uur (laten we het ruim nemen) eruit laten komen.
Je druk maken is een soort zwart gat dat allerlei energie uit jezelf en je omgeving zuigt. Zodra je dat inziet hou je heeeellll snel op met dat gedoe.

POV

ps... trainingsweekend was mooi... ben nog aan nagenieten

Geen opmerkingen: