01 april 2013

37.58... ok

Ja lieve lezertjes,

Het ging best wel goed.

Na een 3.38 eerste kilometer, waarin ik me zeer op mijn gemak voelde, liepen we in een mooi groepje gezamenlijk verder naar de 5 kilometer: 18.37. Hier begon ik me iets minder op mijn gemak te voelen. Misschien net iets te hard gestart, maar veel waarschijnlijker is dat ik een groot gebrek aan tempo's in mijn afgelopen twee maanden heb.

Ik heb welgeteld 10x400 = 4 kilometer, in februari/maart, sneller gelopen dan dit tempo. Opzich is dat voor de marathon geen probleem: je moet juist relatief weinig 'hoog tempo' lopen, om je spieren in een soort marathonstand te brengen (spieren moeten heel erg goed worden in 'zuinig verbranden', relatief weinig koolhydraten en wat meer vetten verbranden, en dat met gebruikmaking van veel zuurstof). Het is zelfs zo dat als je 2 weken voor de marathon een dik PR op de 10 loopt, je niet helemaal goed traint.

Na zo'n 6.5 kilometer kwam ik op een breekpunt: door 'rammen' of voorzichtiger lopen. Ik voelde mijn knie iets, en ook begon mijn hart wat raar te doen, af en toe een slag over te slaan, waardoor het nogal bonsde daar. Dit voelde 'onveilig' en ook daarom, besloot ik niets te forceren. Vermoedelijk heb ik de laatste 3 kilometer op zo'n 3.53-3.55 gelopen, waarmee ik dan ook meteen een (leeftijds) PR heb verspeeld... maar dat is niet erg.

Test is prima gelukt, het voelt in mijn benen alsof ik niets stuk heb gemaakt, en ik kan zeker en vast morgen alweer trainen.

Op basis van deze loop schat ik mezelf in ergens tussen de 2.55 en 2.58. Met uitschieter naar 2.53 of 3.01 mogelijk. Denk ik. Vermoed ik. Ik zal erom moeten lopen.

Qua voorbereiding is nog nodig: een lange wat intensievere training op de nieuwe wedstrijdschoenen, om daar helemaal 100% aan te wennen. Dit wordt denk ik, zaterdag 26 km incl 6-5-4 kilometer T14.5. Is iets zwaarder dan wat het masterplan voorschrijft, maar het is een persoonlijke aanpassing. Want uit ervaring blijkt dat ik (anderen niet, dont try this at home), in het laatste weekend nog iets 'lang intensief' nodig heb.


POV




Geen opmerkingen: