23 maart 2017

Wondroos II, the sequel

Net ff bij de dokter geweest, omdat ik me op sommige dagen nog wat koortsig voel en de hartslag bij training te hoog is, en mijn voet nog wat rood en wat dikker is. Uitslag:


Bloedbezinking: check, geen ontsteking in lichaam.


De voet: het volgende blijkt aan de hand te zijn:

Er zijn allerlei lymfekanaaltjes in de voet ontstoken geweest, en ze zijn nog steeds beschadigd. Ze moeten weer geleidelijk herstellen. Door het niet goed functioneren van de lymfe is de voet nog altijd wat dik.
Als ik ga hardlopen, komt er te veel druk op de voet, waardoor mijn lichaam wat gealarmeerd wordt. Ook zitten er nog wat dode cellen of afvalstoffen in de voet. Deze komen tijdens hardlooptraining waarschijnlijk in mijn lichaam terecht en veroorzaken wat reactie (hoge hartslag, koortsig).

Als ik ga fietsen is er minder aan de hand omdat de voet dan veel minder belast wordt. Hij blijft als het ware in een gefixeerde toestand. En de bloeddoorstroming die dan tot stand komt is juist goed.


De acties:

Ik kan gewoon trainen, maar dan wel fietsen en bijvoorbeeld krachttraining bovenlichaam, core. Ik kan dus heel veel doen. 

Maar met lopen moet ik voorzichtig zijn: om de andere dag en dan een klein stukje. 

De marathon is hierbij dus gecancelled!!!


De doelen:

Wielrennen: het 4k-PR aanvallen (nu 13.21 over 4k heen - 4k terug om windvoordeel uit te sluiten)
Kracht: meer dan 13x opdrukken / 20x optrekken
Zwemmen: sub 29 op de 50m schoolslag, sub 22 op borst, en meer van dit soort

Over een paar weken als de voet echt hersteld is, dan pas wat meer lopen. 


Overig:

De voet was VOOR de wondroos al niet helemaal lekker. Volgens de dokter kan dit komen door een willekeurige kleine irritatie ergens in de voet, waardoor er wat vocht ontstaat, en dat vocht drukt dan vervolgens wat lymfevaten dicht waardoor er vocht in de voet blijft bestaan. Hierdoor weer is mijn voet bevattelijker voor infecties als wondroos. Consequentie hiervan:
- voeten goed verzorgen, geen infecties oplopen
- evt strakke sokken dragen om vocht toch af te voeren
- voet regelmatig hoog leggen.

Het is waarschijnlijk erg lastig om die kleine irritatie te vinden en er dan ook nog wat aan te doen. Dat zou een traject van lang zoeken, MRI scans, gedoe,... zijn. Ik weet dat als de voet 'goed' is (zie februari) dat ik dan goed kan trainen. Dus tja.

De sub-3 uur marathon is hiermee nog niet van de baan: het kan nog altijd, maar wel met een meer afwisselende training. Opzich geen slecht vooruitzicht, ik vind fietsen, zwemmen, krachttraining, allemaal leuk. 


POV

Geen opmerkingen: