03 augustus 2009

Hadd-grafieken

Vanavond even op de loopband wat testjes gedaan:
4000 meter met HF130, in 17.54
4000 meter met HF140, in 16.37
Beide zijn het 'beste' dit jaar. Conditie is dus goed.

Maar, gisteren liep ik bij een hartslag van 130, op de weg meer dan een kilometer per uur langzamer. Ik vermoed dat dit grotendeels een technische kwestie is: ik ben nu zeer efficient in het lopen op de loopband. Ik zou gemakkelijk meer dan 15 kilometer in een uur op de loopband kunnen afleggen, terwijl dat op de weg lastiger is. De coordinatie op loopband klopt precies, maar op de weg is de 'golden touch' er nog niet helemaal.

Ik herinner me van een jaar of 2.5 geleden, dat ik op de weg dat 'precies goed' gevoel wel had, en ik probeer de komende weken dan ook, datzelfde gevoel op de weg weer te ontwikkelen. Correctie: vervang 'probeer' door 'ga doen', ik weet hoe het werkt.
Morgen 2x5000 met hartslag 130 en 140, op de weg, en de uitslagen zet ik in de volgende 'HADD' grafiek:



Links km/uur, onder de hartslag.

Voorlopig is de 'buiten' lijn meer dan een km/uur lager dan de 'loopband' lijn. Volgens mij kan de onderste lijn door training tot op een half km/uur worden gebracht, eigenlijk uitsluitend een 'loopefficientie-verbeter-traject', waarna ik in de Bommen Berend loop (28 aug) in de 1.21 of 1.22 kan lopen, dat is dus mijn subdoel.

Simpel en mooi toch, deze theorie!

Geen opmerkingen: