14 augustus 2009

nog even getraind, en wat losse gedachten

Vanavond 12 km op loopband en wat krachttraining. Die 12 km is snel voorbij, want gemiddeld zo'n 14.5 km/u... Kracht: 40x120 kg legpress, onderhoudstraining.
Ben benieuwd hoe de duurloop zondag gaat. Zal ik de 30 km zonder last van liezen kunnen afleggen? Conditioneel is het geen enkel probleem, ik ben zeer sterk...

De WK atletiek komt eraan, daarom, even om de knuppel in het ... te gooien, enkele willekeurige gedachten, ik zeg niet of ze wel of niet waar zijn, over doping:

- het is zeer logisch voor sporters om doping te gebruiken: als je beter presteert verdien je meer, kun je sponsoren aan je binden, kun je een 'mooie carriere' hebben.

- sporters met morele bezwaren tegen doping, gebruiken misschien niet, evenals de zeer getalenteerden (misschien dat Usain Bolt niets nodig heeft). Voor de goede orde, ikzelf gebruik alleen koffie als doping, 10 kops per dag dus ik zou door de mand vallen. Ik heb mezelf de vraag gesteld of ik morele bezwaren heb tegen doping. Stel dat er een middel is dat niet gevonden kan worden, het is niet schadelijk, en iedereen gebruikt het. Wat zou ik dan als trainer tegen mijn atleet zeggen?

- de sportwereld is natuurlijk zeer spastisch: als je goed presteert krijg je de medailles en het geld, maar je mag er geen middeltjes bij gebruiken. Maar als je die niet gebruikt dan win je ook niet.

- wat is er nu eigenlijk zo geweldig aan 'goede prestaties'. Ik kon een geeuw niet onderdrukken bij de eerste keer dat Michael Phelps onder de 50 seconden dook op de 100 vlinder. Het lijkt zeer indrukwekkend maar het is eigenlijk zeer saai 'iemand die jaren traint om dan heel snel een afstandje te kunnen zwemmen, gaap'. Jaah maar hij zet er zoveel voor opzij en het is zo goed... so what? Waarom moeten we juichen bij een nieuw wereldrecord op de 100 van UB? Toch ook saai? niet dan? Paar mannen die 'snel hollen' en wij maar klappen. Wat kan ons dat nou schelen, en wat kan ons het schelen of ze er dit of dat middeltje bij gebruiken, moeten ze toch zelf weten?! Het probleem ligt natuurlijk bij ONSZELF: WIJ geven ze roem en geld en WIJ zijn verontwaardigd dat ze trucs gebruiken (het zijn net mensen!) om zich dat toe te eigenen.

Wat ik altijd WEL interessant vind aan sport zijn die bepaalde mooie verhalen, Som die gewoon zijn eigen weg kiest en tegen allerlei kritiek in gewoon er staat. De familie Dibaba/Sihine die allebei niet kunnen deelnemen aan de 10000, wrsch hebben ze samen een oefening gedaan die verkeerd is uitgepakt. Of die 3 Amerikanen die zich op de 5000 meter voorbereiden als monniken zonder afleiding in st Moritz, dit afgezet tegen amerikaan Lance Armstrong die, afgaand op z'n twitter, meer afleiding heeft dan goed voor hem is. En ook de dopinggevallen en het keiharde liegen "i was in mexico" dat daarbij hoort, genieten!

POV

Geen opmerkingen: