14 januari 2013

Armstrong, en nog wat dingetjes.

Donderdag komt L.A. tegenover Oprah te zitten, om 'te bekennen'.
Eerder las ik op de letsrun site (www.letsrun.com) al: 'Lance Armstrong overweegt een bekentenis'. Een rare zin, want als iemand een bekentenis overweegt, dan is dat op zich, al een bekentenis. Toch?

Verder zag ik vandaag een artikel van Bert Wagendorp in de VK: "doping maakt het gevecht geloofwaardig". Een interessante titel. Wanneer is een gevecht geloofwaardig? Als de vechters tot het uiterste gaan. Dus als ze alle middelen gebruiken zonder daarvoor gediskwalificeerd te worden. Interessant. Dit verklaart waarom L.A., hij is een vechter, alle middelen gebruikte en niet gediskwalificeerd werd (toen althans). Hij was de beste vechter, hij won. Hmm..... Vanuit dit perspectief is volkomen begrijpelijk waarom hij de 'strijd' zo heeft aangepakt. Hij wilde gewoon winnen. L.A. is niet 'fout', hij is een vechter, een beest.

(ik zag vanavond een schattige natuurfilm met de kids, totdat de vos het hertje opat. Vos leeft of hertje leeft...de 'natuur zit oh zo mooi in elkaar').

Aan de ene kant verklaart het ook zijn verzet tegen deze late veroordeling. "wat zeuren ze nou, I played by the book". En hij heeft misschien wel een punt. Natuurlijk is 'the book', het doping/wedstrijdreglement, simpel aan te passen. i.p.v 'als je de dopingtest passeert is alles okee', 'als je doping gebruikt en het wordt op enig moment ontdekt, ben je je zege kwijt'...

Een andere zin in zijn artikel intrigeerde me: "Liever illusie dan de doodsaaie waarheid". De vraag is hier: wat is de illusie en wat is de waarheid. De waarheid is een zeer complexe dopinggeschiedenis tijden de jaren xxx tot yyy inclusief alle list en bedrog. Ook de illusie behoort tot het domein der waarheid. Een illusie is een duidelijk, echt bestaand, idee. Het idee bestaat echt, net zoals meningen en overtuigingen. Ook het feit dat sommige sporters zoals L.A. er geen belang bij hebben de illusie door te prikken, is een waarheid. De waarheid is dus zeer complex en nooit doodsaai.

Ik vind het allemaal wel een interessante vertoning, verre van saai. Ben benieuwd wat Oprah weet los te peuteren.


Okee over tot de training:
- het duurblok: nu 9 van de 30 dagen onderweg, 125 km gelopen en 20 A.E.
- vandaag 26 km in 2 trainingen. Ging lekker. Maar te koud, iets last knieen daardoor.
- als ik met mijn vinger in mijn bovenbenen prik voel ik een soort pijn, vermoeide spieren. Oppassen.

POV

Geen opmerkingen: