17 januari 2013

Sub blok 1 afgerond:

Trainers praten soms in micro-, meso- en macrocycli.
Richting Rotterdam bestaat mijn training uit vier macrocycli van ongeveer 4-5 weken, telkens afgesloten met een wedstrijd.
Er is nu anderhalf macrocyclus voorbij.

Meso is er iets tussenin, een bij elkaarhorend blok training van bijvoorbeeld 2 weken. Ik heb nu in 13 dagen, bijna 180 km gelopen en nog wat fietsen, en mijn mesocyclus ziet er nu zo uit qua resultaat:


Die 400 slaat alleen op de meest linker kolom, Lopen + Running Equivalent, en is nu al op de helft van het doel deze macrocyclus. De andere waarden zijn 'gelijkgetrokken met die waarde van 400, om visueel wat gemakkelijker te kunnen zien waar ik sta. De 'lange kilometers' kolom wordt dit weekend ingevuld met een 30-32 km vlot.

Microcylus: dit is een blokje van enkele dagen, vaak een eenheid van belasting en herstel. Komende 4 dagen is een 'vlotte lange duurloop' microcyclus, bestaande uit twee 'rustdagen' met korte loopjes en energie opbouw, daarna een lange vlotte duurloop, daarna een dagje met een hersteltraining.

En zo plakken we allemaal cyclusjes aan elkaar.

Het lijkt allemaal ingewikkeld maar dat is het niet. Als je totaal niets van cyclussen weet, en gewoon maar wat traint, ook dan blijkt de training keurig in cycli uiteen te vallen. Want als je erg moe bent doe je niets, als je je goed voelt doe je meer.

POV

ps... nu net een deel van het Lance Armstrong interview gezien. Zal vanavond de rest kijken.
Mijn eerste indruk: ik heb niets raars gehoord, wel misschien een inkijkje in zjin merkwaardige karakter gekregen. Hij is een gewoon mens met vele fouten, tegelijkertijd hebben velen een soort heldenverhaal op hem geprojecteerd, en, ja, dat past niet helemaal.

Geen opmerkingen: