10 februari 2006

... toch geen vorm... het gevoel is verraderlijk

Hallo lezers,

Een verslagje van mijn training en iets over de verheul methode

Verheul en pauzes...

Ik heb altijd weinig tijd om te trainen en wil toch volgens verheul trainen, dus ik kort de pauzes in.
'verheul zegt' dat de pauzes net zo lang als de tempo's moeten zijn 'voor de ontspanning' maar dat is voor mij onhanding.

Daarom heb ik even gezocht op internet naar trainingsinformatie over pauzes. Het enige dat ik kan vinden is dat voor de (extensieve) verheul intervals meestal wordt voorgeschreven dat de pauze in tijdsduur de helft van de tempo-duur moet zijn. Dus 5x1000 in 3.30 met 1.45 pauze, 10x400 in 1.25 met 45 sec pauze etcetera.

NERGENS kan ik iets vinden dat een langere pauze 'rechtvaardigt'. En zelf, ik heb aan zo'n korte pauze genoeg. Bovendien voorkomt het dat je te hard gaat.

Heeft er iemand wat meer achtergrondinformatie die het nut van een langere pauze aantoont?




Mijn training

gisteren en vandaag tussen de middag 10x400 meter gedaan. Alles in ongeveer 83-85 seconden, met zo'n 40 seconden pauze.

Hartslag bleef laag, 145-147 tijdens de 400jes en snel herstel naar 125 in de 40 seconden. Ik heb niets geforceerd want kennelijk ben ik nog moe. Ik had ook geen zin om harder te gaan. Morgen een rustdag en zondag maar eens kijken waar ik zin in heb.

Deze trainingsdagen zijn eigenlijk heel goed. Als de vermoeidheid weg is zal ik helemaal hersteld zijn en weer lekker kunnen scheuren!

Maar, het is me onduidelijk waarom mijn hartslag zo laag blijft. 'vroeger' liep ik met die hartslag duurlopen, nu moet ik 16 of 17 km/u lopen om die hartslag te halen. Het kan een soort overtrainingssituatie zijn maar: ik voel me niet overtraind (ik weet wat overtraining is in die 20 jaar ervaring).

Tot zover...
groet.
pov

Geen opmerkingen: