29 september 2006

vandaag een rustdag en iets over Pose

Woensdag op de club heb ik wat oefeningen laten doen, ik noem het Pose oefeningen.

Hoewel ik de hele redenering van Pose (vallen, spierelasticiteit, geen-afzet) gekunsteld vind, zijn er toch enkele oefeningen uit de Pose-school die ik gebruik. Favoriet: skipping met hak hoog optrekken.

En woensdag ook:
- in pose-stand, naar voren vallen en jezelf opvangen op andere been (zonder zweefmoment)
- idem, met zweefmoment. Hierbij MOET je afzetten om te kunnen zweven.
- idem, met gestrekt been. Hierbij lukt het niet te zweven, je hak omhoog te trekken etc, omdat je een gebogen been moet hebben.
- idem, met sterk gebogen been. Hierbij kun je een mooie afzet, hak optrekken, zweef, neerkomen op andere been maken.

Daarna loopjes met verschillende graad van gestrektheid.
- helemaal gestrekte knie: dit komt neer op snelwandelen
- licht gebogen ('gewoon'): gewoon hardlopen
- sterk gebogen: mooie pas, zweven, afzet, maar erg zwaar

Er is dus een ingewikkelde trade-off tussen snelheid, afzet, kniebuiging, frequentie etcetera.

Mijn idee/visie is dat je benen/lichaam uit zichzelf de juiste instelling vinden door te oefenen en verschillende varianten aan te bieden "hee dit loopt precies goed!".

Pov

Geen opmerkingen: