30 maart 2010

is dit nu wel verstandig

Vandaag had ik voor mezelf in mijn schema geschreven: 3150 meter, drie keer, in zo'n 15 a 15.5 km/u. Dit zou een mooi laatste blokje zijn, van zaterdag t/m dinsdag, met hierin maar liefst 47 km HADD tempo's. Dit valt trainingstechnisch gesproken precies goed twee weken voor de marathon.

Maarja de uitvoering: lastig jezelf (de atleet) door jezelf (de trainer) te laten overtuigen. Meestal doe ik dan gewoon de training en achteraf zien we wel of het verstandig was. En het ging best, 3x3150 in 12.12 / 04 / 12, gemiddeld 3.51 per 1000 meter, een mooi tempo zo'n 15-20 sec sneller dan marathontempo.

Training nu nog te doen:
- woensdag/donderdag: weinig/rustig, gewoon zoveel mogelijk herstellen en sterker worden (gebeurt dankzij alle training)
- vrijdag iets als 20-25 km heel rustig (benen goed houden voor marathon. Als je te weinig traint dan neemt bijvoorbeeld de hoeveelheid vetsplitsende enzymen en voorraad koolhydraten etc etc al snel af. Ik zie wel eens marathonschema's waarin de laatste twee weken bijvoorbeeld hooguit 15 kilometer als langste duurloop getraind wordt. Ik vind dat veel te weinig. Je bent in de periode zo'n 1-2 weken voor de marathon, als het goed is, al 'heel goed' of 'in topvorm', 15 kilometer is dan erg weinig. Vroeger had ik veel succes met een zaterdagse ochtend 25 km rustig en middag 10 km vlot, zondag 20 km redelijk vlot. Hiervan schrikken dan allerlei mensen maar ikzelf voelde mij daar heel goed bij. Het is natuurlijk ook erg persoonlijk, er zijn lopers die het gevoel hebben geen stap te veel te moeten doen en Echt willen Uitrusten. Ik ben anders. Ik doe dan ook precies de training die het beste bij mij past. Kopieer dit niet!)
- zaterdag iets als 20 km waarvan 10 op 13.5 km/u en 10 op 15 a 15.5 km/u
- zondag een lange rustige 20 of een lange rustige fietstocht
- maandag rust
- dinsdag nog 10-15
- woensdag t/m za rust/rustig aan

1 opmerking:

Anoniem zei

hoi paul,ik lees je stukjes dagelijks met veel plezier,en vind je schema s interessant.succes met je marathon! groetjes peter