02 oktober 2012

"overtraining is een informatieprobleem"

, dit zinnetje heb ik even gegoogled, en het bestond nog niet, dus ik dacht, laat ik de eerste ter wereld zijn die dit zo stelt.


En het is waar: als je precieze informatie over de toestand van je lichaam zou hebben, precieze informatie over wat trainingen doen en hoe de impact ervan is, kun je nauwkeurig de juiste beslissingen nemen. In de praktijk gaat het soms anders: negeren van toestanden van lichaam, geloven in mythen ('zware vermoeidheid is nodig' 'zware benen horen erbij'), overschatting van het nut van training, onvoldoende informatie over wat rust met je doet. Niemand wil overtraind zijn, als we het konden vermijden deden we dat.

Ok genoeg hierover...

De training: vandaag voelden mijn benen beter dan gisteren (slechter kon ook niet). Ik 'kreeg informatie door' van mijn lichaam, dat het verantwoord was om een gematigde vlotte intervaltraining te doen. Echt hard gaan voelde nog niet verantwoord.

We deden 5x1200 'in 4mijltempo'. Voor mij werd dit 4.26/29/25/27/24, een tempo van ongeveer 23.48 over de 4mijl. Hartslag 158, vrij hoog, maar het voelde wel sterk allemaal. Alleen nog niet echt helemaal gemakkelijk lichtvoetig.
POV







Geen opmerkingen: