01 oktober 2012

de thuisblijvers hadden ongelijk

De buienradar deed een beetje dreigend, een grote blauwe vlek was zichtbaar.

Maar zoals zo vaak, lijkt het erger dan het is. Sterker nog, het was fantastisch loopweer. Weinig wind, klein beetje regen waardoor de lucht mooi schoon is, een atletiekbaan met zoab zodat er geen plassen op staan, de lampjes aan en lekker veren maar...

bijna 15 deelnemers aan deze ad-hoc 4 mijl-baantraining: 1600-1400-1200-1000-800-437, en er werd hard en goed gelopen. Vrijwel iedereen zat in het juiste tempo (4mijl+), en we wachten met spanning de uitslagen over 2 weken af.

Ik zelf kwam niet echt vooruit. Totaal heb ik een kilometer of 11 gelopen, maar benen voelden alsof er een truck overheen gereden was. Enkele lichte versnellingen, dat was het wel. Maar is natuurlijk allemaal de bedoeling en zere benen leidt tot groei... dus niets aan de hand.

Dit brengt mij op het puntje 'overtraining'.... Ik zou mezelf gemakkelijk kunnen overtrainen als ik vanavond 'door de pijn hee was gelopen' en 6x1000 had gedaan. Jazelfs, in mijn jonge jaren, hebben trainers mij wel overtuigd 'ach joh, gewoon doen, beetje spierpijn is niet erg'. Daarom denk ik dat overtraining geen 'te hard trainen' probleem is, maar een soort informatieprobleem. Je bent als atleet niet voldoende geinformeerd over 'hoe moet ik mij voelen voor een zware training'. En soms ook: je hebt te horen gekregen dat 'een periode met forse vermoeidheid en zware benen er "nu eenmaal bij hoort"', dit stukje info zet de deur wagenwijd open voor een overtrainingsval.

Ok genoeg... nu bier

POV

Geen opmerkingen: