30 september 2012

WWWWWwwhhhaaahhhhh! Deel 2.

Omdat het zo'n mooie training was.

De training: de 6x280m bospaadje werd steeds sneller afgelegd, hier en daar werden zelfs verrassende PR's gelopen, S. en L. noteerden een 54' en D. liep een ongekende 1.03. Maar het clubrecord van 41.3 van G., bleef buiten bereik.

Op het laatst kwam duurloopsters groep E+R+J+H voorbij, de eerste kilometers van een 28+K duurloop... en ja, ik... ik... voelde iets van... wat is het goede woord?, het was.... het was..... trots! Ja!

POV

zelf had ik gevoelige bovenbenen, de training van gisteren was hard aangekomen. Precies goed.... het moet zwaar genoeg zijn om verbetering uit te lokken, licht genoeg om niet in de blessures etc terecht te komen. Dit brengt me overigens nog op een theoretisch puntje.... soms zie je in voorbereidingen dat de training te zwaar is, maar: soms, vooral in de laatste weken voor halve en hele marathons, en vooral wanneer het de bedoeling is om HARD te gaan, zie ik te lichte trainingen in schema's staan. Dan is het gat tussen bijvoorbeeld een halve marathon onder de 1.30 en een trainingstempo van 11 km/uur, te groot. Verdacht vaak, zijn mensen twee weken na hun halve of hele marathon, in topvorm, en dit komt dan vanwege het 'trainingseffect van de wedstrijd'. De belasting van de wedstrijd is zo zwaar dat het lichaam supercompenseert en perfecte benen oplevert. Dus: in de derde of tweede week voor de wedstrijd, is een lange snelle duurloop of vele tempo's in 1 training, niet iets om al te voorzichtig over te doen. Jazelfs... vroeger, ik had mijn basis in de jaren 80,  was een training van bijvoorbeeld 28 km met 3x6k vlot, normaal. Nu wordt al snel het woord 'overtraining' in de mond genomen. Maar neem van mij aan: overtraining moet je meegemaakt hebben. Probeer eens overtraind te raken. Je zal zien dat dat nauwelijks lukt. Ik heb in al mijn trainersjaren zelden iemand gezien die overtraind was. Vaker zag ik mensen die dachten dat ze overtraind waren maar in feite ondertraind waren. Ik ben zelf wel eens overtraind geweest, en mocht zoiets gebeuren, het probleem lost zichzelf op, tenzij je extreem gemotiveerd bent. Het lost zich op omdat je kleine blessures krijgt, geen zin meer in trainen hebt, te moe bent, slecht loopt. Je ziet het nut van lopen niet meer en traint een paar weken heel licht en probleempje opgelost.


Geen opmerkingen: