16 maart 2013

Snelle duurloop

Vandaag het loopband/spinning evenement.

Ik had gisteren nog even getraind op de klaarstaande loopbanden, toen leek 14.6 km/u een lekkere snelheid, maar vandaag, de eerste paarhonderd meter, voelde die snelheid iets te rustig. Dus opgekrikt tot 15.2 km/uur en maar kijken hoe lang ik dat vol zou houden.

En het ging erg goed. Bij die snelheid was hartslag gedurende het hele uur zo'n 142, erg constant. Benen voelden eigenlijk perfect, ik had de ideale korte kaatspas te pakken. Aan het eind van het uur begon ik knieeen een beetje te voelen, maar niet erg... dus gewoon doorgaan.


Het tweede uur, starten op 15.2, daarna wisselde ik wat tussen 15.2 en 15.8, wat mij verraste ging eigenlijk harder dan ik dacht te kunnen.. Maar hartslag bleef keurig tussen 142 en 150 bij die snelheden.... De enige problemen die ik tegenkwam waren bovenbeen waar ik na 24km iets last van kreeg, trok ook weer weg, en rechterbeen/enkel die minder gecoordineerd werd. Maar bij opvoeren snelheid ging dat gek genoeg telkens weg.



Totaal 30.55 km in 2 uur. Dit is, omdat loopbandkilometers 0.4 a 0.8 km/u gemakkelijker zijn dan buitenkilometers (geen windweerstand, geen ongelijk wegdek), ongeveer gelijk aan 29.4 km/uur. Wat weer neerkomt op een 30k in 2.02. Wat weer leidt tot een marathontijd van 2.54 a 2.56. Dus ik zit op schema. Het was allemaal erg onverwacht, ik dacht dat ik misschien dat tweede uur niet zo gemakkelijk door zou komen maar toch wel dan ja!!! Het leek alsof alle energiebanen wijd open stonden, er was nergens een rem aanwezig... zelfs had ik het idee dat 11km extra in dit tempo ook nog wel zou kunnen.

Nu wordt het schema voor Rotterdam opeens duidelijker:
- kilometeromvang gewoon weer 3 weken hoog houden;
- nog 1 lange loop van 36-38km (om tijdsduur marathon te simuleren)
- ik hoef geen bijzondere tempostrainingen te doen, maar kan de februari trainingen aanhouden (rustige tempo's, blokjes 14 km/u dus 'sub' trainingen). Ik hoef absoluut geen 8x1000 in 3.45 ofzo te doen. Zelfs 8x1000 in 4.05 is al voldoende.
- oppassen met knieen, blessures.

Verder is het me duidelijk dat ik geen last zal hebben van temperaturen van 16-18 graden, vandaag was het redelijk warm binnen in de zaal maar had er geen last van.

Duss.....
Meer ontspannen dan tot nu toe, kan ik gewoon relaxed die laatste weekjes afronden en de zege binnenhalen. Nog mensen die een krat bier kwijt willen?

POV

Geen opmerkingen: