09 oktober 2006

goede generale slechte wedstrijd

BALEN!

De training gisteren ging goed, goede benen, soepel. Maar vanochtend voelde ik me niet heel goed. Het inlopen was 'werken', de versnellingen gingen houterig. De eerste kilometers gingen nog wel maar niet zoals het in een echte wedstrijd moet zijn. Kennelijk was ik te moe of een slechte dag, niet echt een duidelijk idee wat er nu aan de hand was.

Ik kwam door in:
7.04 relaxed, goed
10.36 redelijk relaxed, maar wel al wat moeizaam, maar ach da's normaal
11.28 hee het gaat slechter
14.24 bah, het tempo gaat trager terwijl het gevoelsmatig even snel gaat
Loopgek haalt me in, de doodsteek...
18.22 een slechte kilometer
22.10 een poging tot een goede laatste stuk
23.40 en balen.

Mijn verwachting van ongeveer 22.50 kwam dus bij lange na niet uit terwijl de omstandigheden perfect waren. Hoe komt dit?

Mijn eerste analyse en gedachten:
- ik zie weinig 'fouten' in de training op zich, maar het kan zijn dat mijn training me eerder op een goede 1000 dan op een goede 4mijl heeft voorbereid. Ik heb volgens mij rustig genoeg getraind.
- misschien toch nog 'last van de schoenen', want na 3 km ging het onwennig voelen.

De maatregelen:
- binnenkort 'echte wedstrijdschoenen kopen'.
- een testje op 1000 meter lopen om te kijken of ik daar echt zo goed uit de voeten kom.
- voor een 10 kilometer begin december, mijn training aanpassen. Rustiger intervallen en 1x per week een testloop die dan het zwaarst van de week is. Daarnaast 1x per week een wat langere duurloop, want gevoelsmatig is dat wat ik echt mis, een gelijkmatige 1 uur durende loop.

Rustig aan doen...


Gelukkig heeft Jacob Vos, die ik van schema's voorzie, goed gelopen: 20.55. De schema's die ik hem geef zou ik misschien ook mezelf moeten geven. Voorbeeldweek Jacob:
ma 6x3 minuten T16 (pauze 2'dribbel) in een duurloop van 13 km
di 8x1000 3.30-35 (pauze 1.20 dribbel) totaal 18 km
wo krachttraining en duurloop 13 km
do 15x1 minuut T17.5 in duurloop 13 km
vr rust
za wedstrijd (10 km 33.30, 15 51.00) of lange training, vaak:
15'inlopen, 8x0.30 T19/2'dribbel, 3x15' T16/15/16,5, 20' uitlopen totaal 22 km
zo 50-70 minuten duurloop met 6 steigerung, totaal 12 km

Hierbij valt op dat alle tempo's langzamer tot hooguit gelijk (minuutjes) zijn dan de wedstrijden. Wel soms steigerungen en 30 sec. loopjes > wedstrijdtempo.


Pov

Geen opmerkingen: